Współpraca z influencerami. Top 10 wskazówek dla początkujących

11-06-2021
864
0

Influencer marketing staje się coraz ważniejszą gałęzią marketingu w internecie. Z pozoru tego typu działania wydają się bardzo proste, w końcu główny ciężar kreatywnej pracy powinien spoczywać na blogerze lub instagramerze. Nieudane kampanie, często odbijające się szerokim echem w branży pokazują jednak, że współpraca z influencerami niejednokrotnie do najłatwiejszych nie należy. Dziś publikujemy 10 kluczowych wskazówek na temat influencer marketingu!

 

#1 Influencer marketing - jak zacząć? Od ustalenia budżetu!

Rozpoczynanie działań bez wiedzy, jakim budżetem dysponujesz na realizację kampanii reklamowej z influencerami to jak przysłowiowe strzelanie kulą w płot. Możesz rozpocząć pierwsze negocjacje, by potem… musieć się wycofać. Lub wręcz przeciwnie – nastawić się na współpracę barterową, kiedy w rzeczywistości możesz pozwolić sobie na najbardziej rozpoznawalne nazwiska. Świadomość budżetu kampanii pozwoli Ci także zdecydować, z iloma influencerami możesz nawiązać współpracę.

 

#2 Zastanów się nad spodziewanym celem

To tak naprawdę odpowiedź na pytanie „Influencer marketing dlaczego warto?”. Zanim wybierzesz influencerów i zdecydujesz się na konkretny kształt i przekaz kampanii, musisz wyznaczyć sobie cele działań reklamowych. Czy będzie to budowanie brand awareness, a może zdecydowanie wsparcie sprzedaży?

336pexels-prateek-katyal-2694434.jpg

 

#3 Zbadaj grupy docelowe

To, że ktoś jest rozpoznawalny i ma tzw. „duże zasięgi”, nie oznacza, że współpraca z nim będzie realnie wspierać Twoje cele biznesowe. Reklama w internecie pozwala Ci gromadzić wiele wartościowych, często bardzo szczegółowych danych na temat Twoich klientów i odbiorców. Wybrany influencer powinien zapewniać dotarcie właśnie do tej grupy… Chyba, że Twoim celem jest rozwój rynku i budowanie sprzedaży w zupełnie nowych grupach docelowych.

 

#4 Wpisz reklamę z influencerem w swoje działania marketingowe

Reklama z influencerem, która będzie zupełnie nieprzystająca do Twojej strategii marketingowej i prowadzonych działań, może nie przynieść zamierzonego rezultatu. Zastanów się, jak możesz włączyć taką współpracę w Twoje kampanie w social media lub bieżącą komunikację w mediach społecznościowych. Najlepiej w większym stopniu niż same reposty ????

 

#5 Stwórz shortlistę influencerów

Stworzenie bazowej shortlisty osób do współpracy zapewni Ci sprawność działań oraz skoordynowanie procesu. Zamiast pisać do setek osób, w pierwszej kolejności skontaktujesz się z tymi najbardziej pożądanymi.

 

#6 Przygotuj szczegółowy brief

Szczegółowy brief skierowany do influencera pomoże Ci uniknąć późniejszych nieporozumień. Ilu postów się spodziewasz? Bardziej zależy Ci na stories, czy na postach statycznych? Czy chcesz wykorzystywać treści od influencera we własnych kanałach? Ile czasu potrwa kampania? Czy przewidujesz specjalny kod rabatowy dla obserwujących? To tylko część kwestii, które powinieneś rozważyć.

26pexels-plann-4549408.jpg

 

#7 Zadbaj o SEO!

Jeżeli decydujesz się na współpracę z blogerami, warto już na samym wstępnie odpowiednio zabezpieczyć kwestie związane z pozycjonowaniem w Google. Ustal, jakiego typu linków się spodziewasz (standardem stają się no-follow), jak powinny wyglądać anchory, gdzie mają prowadzić. Wartościowe linki mogą mieć wpływ na podniesienie kosztów współpracy.

 

#8 Przygotuj umowę

Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule ”Influencer marketing - czy to się opłaca?”. Umowa z influencerem zabezpiecza interesy obu stron, jasno wskazując ramy współpracy czy proces akceptacji materiałów.

 

#9 Bądź uprzejmy

Czy może być coś gorszego niż nadepnąć na odcisk komuś, kto dociera do tysięcy użytkowników? Pamiętaj, żeby być profesjonalny i komunikować się z influencerami w miły, kulturalny sposób. Często blogerzy i instagramerzy uskarżają się na osoby, które wysyłają setki zapytań o współpracę… by później nawet nie podziękować za przesłaną ofertę.

 

#10 Koordynuj działania

Influencerzy to tylko ludzie, których praca wcale nie należy do najłatwiejszych. Pamiętaj, że odpowiednia koordynacja działań zwiększy skuteczność kampanii. Ustal proces akceptacji treści, monitoruj zgodność publikacji z przyjętym harmonogramem,, zadbaj także o to, by działania były spójne z komunikacją Twojej marki. Przykładowo, jeżeli przekazujesz influencerowi kod rabatowy dla jego obserwujących o wysokości 15%... w tym samym czasie nie organizuj promocji u siebie ze zniżką 30% (wbrew pozorom, to dość częsty błąd).

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza zgodę na ich używanie. Czytaj więcej

Akceptuję