Jak reklamować się w internecie? Jeżeli stawiasz sobie pytanie, najpewniej jesteś w jednej z sytuacji: właśnie odpalasz nowy biznes, doszedłeś do ściany w „samoistnym rozwoju” albo nie masz więcej czasu na prowadzenie działań marketingowych na własną rękę. Lub… masz poczucie, że coś można robić lepiej i chciałbyś skorzystać z usług profesjonalistów. Sprawdź, co warto wiedzieć przed podjęciem współpracy z agencją marketingową!
Agencja reklamowa, marketingowa – z drugiej strony agencja digitalowa lub agencja e-commerce… W branży pojawia się coraz więcej „tworów”, które dla osoby nie posiadającej doświadczenia mogą okazać się mało transparentne. Nie jest to jednak nic złego ani zaskakującego. Niektóre z nazw są tożsame, inne odnoszą się do węższej specjalizacji. Ilość i możliwości narzędzi reklamowych dynamicznie się zmieniają, a nawet zwiększają. Część firm woli zdecydować się na wąską obsługę klientów, zatrudniając specjalistów z wybranych dziedzin. Z drugiej strony – te zmiany obrazują tendencje rynkowe i to, czego tak naprawdę oczekują klienci. Nie każda agencja reklamowa będzie zajmować się obsługą 360 stopni, a wiele agencji digital będzie mieć możliwość realizacji zleceń z zakresu, nazwijmy to, tradycyjnych form marketingu. Z grubsza jednak: agencja digitalowa to agencja wyspecjalizowana w reklamie w internecie, często z zakresu marketingu efektywnościowego. Agencja e-commerce natomiast posiadać będzie kompetencje w zakresie budowy sklepów internetowych oraz ich rozwoju. Czym jest Cheepro? Jednym i drugim! Realizujemy projekty zarówno online marketingowe, jak i stricte związane ze zwiększaniem sprzedaży lub projektowaniem e-commerce. Tu sprawdzisz portfolio naszych usług reklamowych.
To wydaje się dość oczywiste, jednak wiele firm już na samym początku popełnia podstawowy błąd: zgłasza się do agencji, która zupełnie nie odpowiada ich oczekiwaniom. Jeżeli ktoś do tej pory specjalizował się w projektowaniu i drukowaniu ulotek, oczywiście poprowadzi Facebooka czy Instagram dla Twojej firmy… Pytanie tylko, z jakim skutkiem. Nie musisz być ekspertem w dziedzinie marketingu i oczywiście agencja powinna wskazać ci zasadne ich zdaniem działania, jednak już na wstępie musisz wiedzieć, do czego chcesz zmierzać. Jeżeli Twoim celem jest podniesienie sprzedaży w sklepie internetowym, w zakresie realizowanych działań znajdzie się z pewnością reklama w Google czy w mediach społecznościowych. Jeśli zależy Ci bardziej na podniesieniu świadomości marki, być może lepszym rozwiązaniem byłoby prowadzenie fanpage’a na Facebooku czy firmowego Instagrama. Wstępne zarysowanie zakresu działań pozwoli Ci też stworzyć shortlistę agencji, z którymi nawiążesz kontakt – po wyselekcjonowaniu tych, które mają potencjalnie interesujące Cię pozycje w swoim portfolio.
Nawet, jeżeli nie rozpisujesz gigantycznego przetargu, warto przygotować brief dla agencji. Brief to po prostu dokument, w którym przedstawisz kluczowe informacje:
- Krótką informację na temat Twojej firmy i celów biznesowych
- Informacje na temat produktu: jakie Twoim zdaniem ma USP? Co wyróżnia Cię na rynku?
- Informacje o dotychczas podejmowanych działaniach reklamowych
- Spodziewane efekty współpracy oraz jej czas
- Sposób przygotowania oferty agencji: czy ma być to prezentacja Power Point? A może dokument Word? Prezentacje to najczęściej spotykana na rynku forma, jednak wybierz tę, która będzie po prostu dla Ciebie najwygodniejsza
- Wstępny zakres działań: np. prowadzenie Facebooka, Google Ads, optymalizacja ścieżki konwersji w sklepie, obsługa strony internetowej, SEO… Możesz oczywiście poprosić agencje o przygotowanie własnych propozycji i rekomendacji, ale już na tym etapie rozważ, co chciałbyś cedować, a co zostawić w firmie. Przykładowo: dysponujesz rozbudowanym działem graficznym? Wobec tego możesz jasno komunikować, że opracowanie materiałów graficznych na potrzeby strony pozostanie in-house. Pamiętaj jednak, że agencje mogą nie zgodzić się na korzystanie z Twoich zasobów w przypadku działań w mediach społecznościowych, ponieważ ostatecznie to one będą odpowiadać za wyniki. Podobnie w przypadku reklamy Youtube: jeżeli w grę wchodzą materiały video, jasno określ, kto będzie odpowiedzialny za produkcję.
W briefie powinieneś wskazać, oprócz formy przedstawienia oferty, również jej składowe. Uwaga! Powszechną praktyką jest oczekiwanie od agencji stworzenia już na tym etapie czegoś na kształt strategii. Strategia marketingowa to rozbudowany dokument, uwzględniający wiele aspektów i pogłębionych badań. Nie zdziw się, jeżeli agencje odmówią ich przygotowania na etapie ofertowania… lub złożone propozycje nie będą miały sensownej jakości. Tak wcześnie specjaliści mogą nie dysponować wystarczającymi informacjami, by opracować dobry plan.
Z pewnością możesz prosić jednak o zarysowanie koncepcji kreatywnej i mechaniki kampanii, które agencja zamierza przeprowadzić, a także rekomendację kanałów. Warto zastanowić się na wprowadzeniem do briefu konieczności przygotowania przykładowego postu na Facebook czy kreacji. Kolejnym elementem mogą być KPI – dla niewtajemniczonych: kluczowe wskaźniki efektywności. Agencja może nie chcieć od razu brać odpowiedzialności za sprzedaż, zwłaszcza jeżeli nie będzie odpowiadać za obsługę sklepu internetowego, jednak KPI może być tez wzrost zasięgu organicznego na Facebooku czy pozyskiwanie ruchu. Jeżeli przewidujesz, że współpraca obejmie 12 miesięcy, poproś o przygotowanie wskaźników w ujęciu kwartalnym na cały ten czas. Ostatnim elementem powinien być oczywiście kosztorys, obejmujący zarówno wynagrodzenie agencji, jak i przewidywany budżet na kampanie.
Pozostaje oczywiście pytanie, jak nie kupować kota w worku – czyli jak sprawdzić, czy dana agencja ma kompetencje i doświadczenie pozwalające jej skutecznie prowadzić działania dla Twojej firmy. Możesz oczywiście poprosić o wskazanie w ofercie podmiotów, z którymi prowadzono do tej pory działania, jednak musisz liczyć się z tym, że sama lista marek niewiele Ci powie. Zamiast tego, oprócz wskazanych już próbek np. postów, możesz zażyczyć sobie krótkiego case study, w którym opisane zostaną: cele kampanii, narzędzia i mechanika, efekty. Dodatkowo, po otrzymaniu prezentacji czy treści oferty, warto poprosić także wybrane podmioty o spotkanie – osobiste lub online. Podczas przedstawienia propozycji przez pracowników agencji lub też dzięki odpowiedziom na zadawane pytania przekonasz się, na ile pewnie czują w danej tematyce.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza zgodę na ich używanie. Czytaj więcej
Akceptuję