Niezależnie od tego, czy działania marketingowe na rzecz Twojej firmy prowadzi agencja digitalowa, czy wewnętrzny dział, z pewnością w ostatnich miesiącach nie raz zetknąłeś się z pojęciem lejka sprzedażowego lub marketingowego. Potraktowanie go jako narzędzia organizacji i zarządzania kampaniami w obszarze digital marketingu może pozwolić znacznie zwiększyć ich skuteczność – a więc przełożenie na wsparcie sprzedaży i realizację Twoich celów biznesowych!
Samo zrozumienie, na czym polega lejek sprzedażowy, wcale nie jest trudne – znacznie bardziej skomplikowane okazuje się wdrożenie założeń lejka w praktyce. Nie bez powodu wiele firm ceduje wdrożenie procesu na agencję digitalową lub agencję e-commerce. Wymaga to bowiem wysokiego stopnia integracji między różnymi kanałami i maksymalnej kontroli nad poprawnym, efektywnym przebiegiem procesów.
Czym jest więc lejek sprzedażowy? To nic innego niż ujęcie procesu poznawania marki, zmierzającego do domykania konwersji, pozwalający na umiejscowienie użytkownika, potencjalnego klienta, w konkretnym stadium, dzięki czemu możliwe staje się lepsze dopasowanie przekazów i oferty do jego potrzeb. Nie mamy tu jednak na myśli potrzeb wynikających z indywidualnych preferencji użytkownika – ale tych, które wiązać się będą z akcjami podejmowanymi przez niego w odniesieniu do dystrybuowanego przekazu reklamowego. Innymi słowy, lejek sprzedażowy pozwala podzielić drogę klienta na kolejne etapy, przykładowo:
Etap 1: Przyciągnięcie uwagi
To etap, w którym po raz pierwszy docierasz do swojego klienta. Bardzo ważne na tym etapie jest rozpoczęcie procesu budowania świadomości marki oraz wyróżników produktu. Często na tym etapie marki stosują działania content marketingowe, pozwalające uzyskiwać większy CTR, a więc lepiej angażować odbiorców – budując większą grupę dla kolejnych etapów. Takie grupy możesz budować np. dzięki kampaniom GDN i reklamie w Google czy reklamie na Youtube, kampaniom w social media – za pośrednictwem każdej formy reklamy w internecie.
Etap 2: Budowanie pożądania i zamiaru zakupowego
Na tym etapie w kampaniach wykorzystujesz grupy, które wykazały aktywność w stosunku do przekazów na etapie 1 (czyli przykładowo: kliknęły reklamę, przeszły na stronę, zareagowały na post na Facebooku czy Instagramie). Podstawą będzie wobec tego tworzenie grup remarketingowych lub retargetowanie użytkowników. Bardzo ważne jest, by w tym momencie mocno przesuwać punkt ciężkości na treści produktowe.
Etap 3: Sprzedaż i domykanie lejka
Lejek sprzedażowy zawsze powinien zmierzać do konwersji: sprzedaży Twoich produktów lub usług. Gromadzone na pozostałych etapach dane pozwolą Ci najlepiej dopasować ofertę do potrzeb użytkowników, a więc przykładowo podjąć decyzję o ewentualnej promocji dla tych, którzy nie sfinalizowali zakupu.
Jak widać, lejek sprzedażowy to doskonały przepis na to, jak reklamować się w internecie. Niektórzy marketerzy zalecają także wprowadzenie podziału na lejek sprzedażowy i lejek marketingowy, różnicując je z uwzględnieniem budowania świadomości marki i zainteresowania samym zakupem. Przekładając to na przedstawiony powyżej schemat, należy zaznaczyć, że liczba etapów w lejku może być zmienna – a im więcej danych i im większe bazy posiadamy, tym więcej zmiennych możemy wprowadzić w naszym lejku. Warto jednak pamiętać o tym, że wraz ze zwiększaniem liczby etapów, będziemy zwiększać także koszty reklamowe. Chociaż skuteczność takiej reklamy będzie prawdopodobnie większa, ryzykujemy znaczącym podniesieniem kosztu konwersji oraz tym, że… zwyczajnie nie uzbieramy wystarczająco dużych baz, by uruchomić kampanie lub też zebrać dzięki nim miarodajne dane.
Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest odpowiednia segmentacja klientów. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep internetowy ze sprzętem AGD, doskonale pewnie wiesz, że nieco inny typ klienta będzie zainteresowany nowoczesnymi i drogimi oczyszczaczami powietrza, a inny odkurzaczami w atrakcyjnej cenie. Do danego segmentu klientów warto dostosować zarówno przekazy reklamowe, jak i samą ofertę: produktową oraz w zakresie rabatów i dosprzedaży. Nieco inaczej będzie również wyglądał ten proces w przypadku budowania dotarcia i wsparcia sprzedaży B2B i B2C.
Aby Twój lejek rzeczywiście realizował zakładane cele i przekładał się na wsparcie sprzedaży, powinien obejmować całość Twoich działań marketingowych: w tym digital marketing oraz tradycyjne kampanie. Dlatego też warto zdecydować się w tym zakresie na współpracę z doświadczoną agencją digitalową lub agencją e-commerce, która wesprze Cię w procesie planowania, ustalania KPI, produkcji materiałów oraz egzekucji i mierzenia efektywności. W agencji marketingowej Cheepro dysponujemy wiedzą, a także praktyczną znajomością narzędzi, dzięki którym skutecznie wspieramy naszych klientów w takim procesie.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza zgodę na ich używanie. Czytaj więcej
Akceptuję