Influencer marketing - czy to się opłaca?

26-04-2021
1593
0

Influencer marketing to jedna z najpopularniejszych form reklamy w internecie – zarówno w dużych firmach, jak i małych i średnich biznesach. Kolejne kryzysy wizerunkowe influencerów i blogerów zdają się nie naruszać solidnej pozycji tej formy marketingu. Jak zacząć takie działania i na co warto zwrócić uwagę, by ten kanał stał się dla Ciebie skutecznym narzędziem wsparcia sprzedaży?

 

Influencer marketing - dlaczego warto?

Wśród odpowiedzi na pytanie „Jak reklamować firmę przez internet”, influencer marketing z pewnością znajdzie się wysoko wśród dostępnych możliwości i narzędzi. Przede wszystkim, jest to dobry sposób, by zbudować szeroki zasięg i rozpoznawalność dla Twoich produktów i marki. Większość influencerów działa na Instagramie, rośnie także rzesza tzw. „Tiktokerów”. Niektórzy oferują również kampanie reklamowe na Facebooku, Youtube lub własnym blogu. Każdy z tych kanałów to nowi odbiorcy – a ponieważ to fani, wielbiciele influencera, z którym współpracujesz, możesz liczyć, że sympatia i zaufanie przełożą się również na sprzedaż. Rozkręcenie własnych profili w mediach społecznościowych to proces, wymagający pracy i nakładów finansowanych. Współpraca z influencerem może dać porządny, błyskawiczny „boost” Twojemu sklepowi internetowemu czy firmie!

633pexels-liza-summer-6347613.jpg

 

Influencer marketing - jak zacząć?

Współpraca z influencerami powinna rozpocząć się od określenia Twojej grupy docelowej – wskazania maksymalnej ilości danych, których jesteś pewien co do Twoich potencjalnych klientów. Jaka to grupa wiekowa? Czy to mieszkańcy dużych, a może raczej średnich miast? Czym się interesują? Wszystkie te informacje będą Ci potrzebne, by dobrze wybrać influencera, z którym chcesz pracować. Załóżmy, że sprzedajesz interaktywne, edukacyjne zabawki dla dzieci. Czy powinieneś współpracować raczej z instagramerkami parentingowymi, czy też blogerem technologicznym? Właśnie praca nad grupami docelowymi pomoże Ci odpowiedzieć na takie pytania.

Po wyborze influencerów możesz przystąpić do negocjacji. Przed wysłaniem zapytań zastanów się, jakiego rodzaju aktywności oczekujesz od nich. Jak ich działania mogą przełożyć się na wsparcie sprzedaży? Co powinni zrobić, by influencer marketing był dla Ciebie skuteczną reklamą w internecie? Może to cykl InstaStories z testami produktowymi, a może to raczej posty z subtelnym lokowaniem? Czy chcesz, aby influencer dystrybuował kod rabatowy do Twojego sklepu? Czy chcesz rozliczać się w systemie barterowym, na podstawie wskazanej kwoty, a może prowizji od sprzedaży? Pamiętaj, by być też otwartym na sugestie i pomysły samych influencerów – to oni najlepiej znają swoich odbiorców!

 

Umowa i ustalenia z influencerem – co powinny obejmować?

Pamiętaj, że, jak w każdej branży i tu możesz wpaść na osoby delikatnie mówiąc… niepoważne. Szczegółowe ustalenia, obejmujące czas kampanii, formę akceptacji materiałów, mechanikę działań, ilość postów, kluczowe przekazy, oraz spisanie umowy to zabezpieczenie Twoich interesów, a także jasne wytyczne i plan dla obu stron. Dopełnienie formalności znacznie ułatwi cały proces. Oczywiście, jeżeli planujesz wysyłkę batoników ekologicznych do setek mikroinfluencerów, nie z każdym podpiszesz umowę. Jednak, jeżeli chcesz realizować większą kampanię, która nie będzie opierała się na barterze – formalizacja jest bardzo wskazana!

283pexels-plann-4549414.jpg

 

Fake’owi obserwatorzy, słupy reklamowe – na co warto uważać w influencer marketingu?

W zależności od środków, jakimi dysponujesz, możesz zdecydować się na współpracę z najbardziej znanymi „osobistościami” lub tzw. mikroinfluencerami. W obu przypadkach warto jednak dobrze zweryfikować osoby, z którymi zamierzasz rozpocząć działania. Po pierwsze, dobrze zweryfikuj ich bazę fanów czy followersów – sprawdź, czy to prawdziwe konta, jaki jest średni wiek odbiorców, ich pochodzenie, płeć. Ten proces może naprowadzić Cię na niezbyt miłe niespodzianki. Kolejna kwestia to realne zaangażowanie obserwatorów. Dana osoba ma dziesiątki tysięcy followersów, pod postami „serduszka”, a z komentarzy obserwujących nie wynika jednak nic ciekawego? Powinna zapalić Ci się lampka ostrzegawcza! Ostatnia kwestia to częstotliwość nawiązywania współprac i jakość realizowanych dotąd przez influencera kampanii. Jeżeli każdy post, wpis danej osoby ma charakter reklamowy, a na jednym zdjęciu oznacza ona dziesiątki marek… Cóż, nie jest to wiarygodne polecenie dla Twojej marki i po takiej współpracy raczej nie należy spodziewać się wymiernych efektów.

 

Influencer marketing – czy warto współpracować z agencja?

Jak widzisz, influencer marketing to wcale nie taka prosta działka. Jeżeli chcesz, by stał się on dla Ciebie skuteczną reklamą w internecie, warto rozważyć współpracę z agencją. Nie mamy tutaj na myśli agencji reprezentującej influencerów, ale agencję reklamową – niezależny podmiot, który będzie reprezentować Twoje interesy. Co będzie należeć do zadań takiej agencji? Opracowanie planu reklamy z influencerem, research potencjalnych osób do współpracy oraz weryfikacja kont, negocjacje i podpisanie umowy, przygotowanie wysyłki (uwaga: do influencerów nie wysyła się po prostu produktów, ale realizuje tzw. „wysyłki kreatywne”), koordynacja działań, monitoring i raportowanie. To wieloetapowy proces, który wymaga również dużego wyczucia i zdolności negocjacyjnych. Dowiedz się więcej na temat realizacji kampanii reklamowych z influencerami w Cheepro!

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza zgodę na ich używanie. Czytaj więcej

Akceptuję